Pijnstilling

Bij een normaal vlot verloop van de bevalling is pijnstilling vaak niet nodig en maakt het eigen lichaam stofjes aan die pijnstillend werken, maar als er een lang en uitputtend verloop is of de pijn wordt als traumatisch ervaren is pijnstilling een uitkomst. Als er tijdens de zwangerschap al een sterke wens tot pijnstilling bestaat is het handig om samen met ons een plan van aanpak te maken. Niet alle ziekenhuizen bieden dezelfde vorm van pijnstilling aan. Mocht er in het verloop van de bevalling behoefte tot pijnstilling bestaan dan wordt er samen besproken wat op dat moment de mogelijkheden zijn.

Wat kun je zelf al doen tegen eventuele pijn?

• Warmte; warm water (bad of douche) of een warme kruik heeft een ontspannend effect op je lichaam. Wanneer je goed ontspant komen er endorfinen vrij in je lichaam. Dit is een natuurlijke pijnstiller.

• Massage; massage zorgt ook voor ontspanning en het hierboven beschreven effect.

• Verandering van houding kan vaak helpen.

• Rebozomassage; een Mexicaanse massagetechniek die je helpt te ontspannen en zo je pijn kan verlichten. Mayke heeft hier een cursus voor gevolgd.

• 'Hugs before drugs'; liefdevolle aanraking en knuffelen zorgen voor een hoger oxytocine niveau in je lichaam. Oxytocine is het liefdeshormoon, het zorgt voor ontspanning en een fijn gevoel en het zorgt voor endorfineproductie in je lichaam. Daarnaast is oxytocine ook het belangrijkste hormoon voor je bevalling!

• Geboorte-TENS; naast alle bovenstaande dingen bestaat er ook nog een apparaatje dat je zelf kunt aanschaffen. Dit apparaatje geeft elektrische schokjes aan je lichaam tijdens de bevalling. Hierdoor kun je de pijn verminderen.