Leefstijl

Jouw kindje verdient de best mogelijke start!

 

Dingen die goed voor je zijn

  • Eet gezond en met veel variatie, eet een product maar één keer in de drie dagen.
  • Neem foliumzuur tabletten vanaf het moment dat je zwanger wil worden en gedurende de hele zwangerschap.
  • Neem Vitamine D tabletten (10 mcg) als je zwanger bent en borstvoeding geeft.
  • Aanbevolen is ook een multi-vitamine voor zwangeren en omega-3 capsules.
  • Eet voeding die rijk is aan ijzer, calcium, jodium, selenium, magnesium, omega-3 en proteïnen (eiwitten).
  • Eet vooral veel verse groenten en fruit en eet weinig melkproducten, brood, pasta, koekjes etc. Let op dat je voldoende proteïnes binnen krijgt.
  • Drink voldoende vocht, zo'n twee liter per dag. Bij voorkeur is dit water of (kruiden)thee.
  • Werk hygienisch met voeding en was je handen goed. 
  • Draag handschoenen als je in de tuin werkt.
  • Zorg voor voldoende beweging; sporten is gezond op een normaal niveau.
  • Een zwangerschapscursus, yoga of een mindfullnesscursus kan je zelfvertrouwen vergroten en kan een goede voorbereiding zijn op de bevalling.
  • Geslachtsgemeenschap kan geen beschadiging of een miskraam veroorzaken, maar soms kan het een beetje bloedverlies geven. Dit kan geen kwaad.
  • Een sauna bezoek raden wij niet af, let wel op genoeg vochtinname en voorkom dat je duizelig of kortademig wordt.


Dingen die je beter kunt vermijden 

  • Eet niet teveel producten waar veel vitamine A in zit zoals lever en paté. Maximaal 1 portie per dag mag.
  • Eet geen rauw of rood vlees, kaas van rauwe melk of vacuum verpakte vis. Dit omdat er dan gevaar is voor besmetting met listeriose of toxoplasmose.
  • Drink geen alcohol omdat dit schadelijk is voor de ontwikkeling van de baby.
  • Drink zo min mogelijk frisdrank of limonade, hier zit veel suiker in. 
  • Stop met roken en vermijd ook ruimtes waar veel gerookt wordt. De schadelijke stoffen zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta en de baby krijgt daardoor voeding en zuurstof tekort. Dit is schadelijk voor je baby.

 

Uit onderzoek blijkt dat een baby een smaakvoorkeur ontwikkelt voor de producten die zijn/haar moeder in de zwangerschap veel at. Dit betekent dus dat jij in je zwangerschap al de eetgewoontes van je kind kunt beïnvloeden. Met dit in je achterhoofd zorg je door goed en gezond te eten tijdens je zwangerschap dus ook al voor de gezondheid van je kind op de lange termijn!